BASA
Essentia 217 dito verso la fine del Monologion: Unde iam supra manifestum est summam essentiam quae nullis subiacet accidentibus proprie non passe dici substantiam, nisi substantia ponatur pro essentia 39 • Ma allora se, di fatto, si dà a questa somma natura il nome di substantia, corne dovrà essere inteso tale nome? E Anselmo risponde: Unde si quando illi est cum aliis nominis alicuius communia, valde procul dubio intelligenda est diversa significatio 40 • E chiarendo maggior– mente il sua pensiero, egli prosegue: Constat igitur quia illa substan-. tia nullo communi substantiarum tractatu includitur a cuius essen– tiali communione omnis natura excluditur 41 . Quoniam tamen ipsa non solum certissime existit, sed etiam summe omnium existit et cuiuslibet rei essentia dici solet substantia: profecto si quid digne dici potest non prohibetur dici substantia 42 . Volendo poi precisare ulteriormente che tipo di sostanza essa sia, se corpo, o spirito, Anselmo osserva che essendo Io spirito indubbiamente superiore al corpo, la summa substantia sarà individuus spiritus 43 . Questa summa essentia, o summa substantia, o individuus spiritus simpliciter et absolute et perfecte dicitur esse 44 ; tutte le aitre case, soggette corne sono al mutamento non immerito negantur simpliciter et perfecte et absolute esse, et asseruntur fere non esse et vix esse 45 ; e subito, precisando meglio, Anselmo aggiunge (... ) solus ille creator spiritus est et omnia creata non sunt; nec tamen omnino non sunt, quia per illum, qui solus absolute est, de nihilo aliquid facta sunt 46 . Solo la somma essenza, dunque, è pet sé; le case create sono invece in forza di essa che le ha fatte dal nulla, creandole seconda modelli razionali ad esse preesistenti. Questi mo– delli preesistenti, d'altra parte, non potevano preesistere che nella somma essenza creatrice di tutte le case, non perà corne qualcosa di estraneo ad essa (prima che esistessero le case create, infatti, non poteva esistere che la somma essenza), bensl a formate una perfetta identità con la sua parola, anzi, con la somma essenza stessa la 39 ANSELMUS, Mon.; c. LXXIX, Opp. I, pag. 86, 10-12. 40 ANSELMUS, Mon.; c. XXVI , Opp. I, pag. 44, 17-19. 41 ANSELMUS, Mon .; c. XXVII, Opp. I, pag. 45, 4-5. 42 ANSELMUS, Mon. ; c. XXVII, Opp. 1, pag. 45, 13-15. 43 ANSELMUS, Mon.; c. XXVII, Opp. 1, pag. 45, 19. 44 ANSELMUS , Mon .; c. XXVIII, Opp. 1, pag. 46, 9. 45 A NSELMUS, Mon.; c. XXVIII, Üpp. I, pag. 46, 14-16. 46 ANSELMUS, Mon.; c. XXVIII, Üpp. I, pag. 46, 29-31.
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