BASA
6 Amato Pietro Frutaz rimasero più a lungo affezionate ai loro riti campestri superstiziosi 4 - aveva accettato, nel corso dei secoli IV e V, il cristianesimo . S. Gau– denzio, vescovo di Brescia dal 387 al 411, dichiara, adoperando un'iperbole non del tutto priva di fondamento, che i pagani accoglie– vano la verità cristiana con la celerità di una ruota in moto: « Constat autem populum gentium ex errore idolatriae, ubi olim fuerat devo– lutus, mmc ad christianae veritatis cultum celeritate rotae cuiusdam properare currentis ». 5 Per il Piemonte questa rapida evangelizzazione è attestata soprat– tutto dall'istituzione di 9 diocesi: Vercelli nella prima metà del sec . IV; Tortona, Asti, Acqui, Alba nella « Regio IX Augustea »; Torino, Aosta, Ivrea, Novara nella « Regio XI », tutte risalenti alla fine del sec. IV o al sec. V . 6 4 Cf. ad es. S. MASSIMO DI TORINO, Sermo CVII: De idolis auferendis de pro– priis possessionibus, 1, ed. A. Mu TZENBECHER, Maximi episcopi Taurinensis sermones, in Corpus Christianorum, s. lat., XXIII, Turnholti 1962, pp. 420-421: «Tu igitur, frater, cum tuum sacrificare rusticum cernis nec prohibes immolare, peccas si non data copia at tamen permissa licentia; si non iussio tua in crimine at tamen uoluntas in culpa est. Dum enim taces, placet tibi quod facit rusticus tuus, quod si non faceret, forsitan displiceret. Non autem sibi tantum peccar subditus cum sacrificar sed et domncdio, qui non prohibet, qui si prohiberet utique non peccaret »; S. GAUDENZIO DI BRESCIA, Tractatus X III: Die Natalis Domini contra avaritiam Iudae et pro pau– peribus, 28, ed . A. GLUECK, S. Gaudentii episcopi Brixiensis Tractatus, in Corpus Scriptorum ecclesiasticorum latinorum, LXVIII , Vindobonae-Lipsiae 1936, p. 122 ) rim– provera il cristiano negligente: « qui idola in possessionibus suis coli permittit »). Sulle reazioni del paganesimo e le controreazioni cristiane espresse talvolta con accenti vivaci, cf. P . DE LABRIOLLE, La réaction paienne. Étude sur la polémique antichrétienne du I" au VI' siècle, Paris 1948, pp. 340-343, 437-486. 5 Tractatus VIII. De lectione Evangelii I, ed. cit., p. 67. Per cogliere bene il valore del mmc relativo al tempo di Gaudenzio, ecco la continuazione del passo: « Un de etiam figuraliter cecinit propheta David locutus ad deum: Vox tonitrui tui in rota. Intonuit enim e caelo dominus et altissimus dedit vocem suam dicens: F-Iic est filius meus dilectus, in quo [mihi] bene placui; hunc audite. Cuius tonitrui vox haeret in cordibus plebis huius, quae ex gentili superstitione ad fìdem domini lesu tamquam rota currens velociter properavit ». 6 Cf. F. SAVIO, Gli antichi vescovi d'Italia dalle origini al 1300 descritti per regioni. Il Piemonte, Torino 1898; P. F. Knm, Italia Pontificia, VI. Liguria sive pro– vincia Mediolanensis. Pars II. Pedemontium. Liguria Maritima, Berolini 1913, pp. 7-241; F. LANZONI, Le diocesi d'Italia dalle origini al principio del secolo VII (an. 604), II, Faenza 1927, pp. 820-834 (« Regio IX»); 1032-1057 («Regio XI»), 1059-1068; A.
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