BASA

16 Amato Pietro Frutaz Condidit AmbrOSIUS templum, Dominoque sacravit Nomine aposTOLico, muncre, reliquiis. Forma crucis tEMPLUM est; templum victoria Christi; Sacra triumphalis signat imago locum. In capite est templi vitae Nazarius almae, Et sublime SOLUM martyris exuviis. Crux ubi sa:::RATUM Caput extulit, orbe reflexo, Hoc caput eST TEMplo, Nazarioque domus. Qui fovet aeTERNAM victor pietate quietem; Crux cui palMA fuit, crux etiam sinus est. L'espressione « munere, reliquiis » sta per « munere reliquia– rum » 22 col « dono delle reliquie », allusione al dono romano di reli- triumphalis e del nome triumphus, così frequentemente adoperati da s. Ambrogio. Cf. Inno V, «Passio Victoris, Naboris, Felicis Mm.»: «et mors triumphus », « plau– stri triumphalis modo»; Inno VII, «in Festo Petri et Pauli»: « Petri triumphum nobilis », « cruor triumphalis necis »; Inno VII, «Passio Laurentii M. »: « egit trium– phum martyris »; Inno X, «in Natali Beatorum Martyrum »: «belli triumphales duces », «mundi triumphat principem » (BIRAGHI, Inni sinceri, cit., pp. 77, 78, 86, 94, 103, 105 ); Epistula XXII, 12: PL. 16, 2' ed., col. 1066: « Apparent cruoris triumphalis notae »; Expositio Evangelii secundum Lucam, VII, 5: «si vocem Christi triumphantis agnoscat »; X, 109 : « triumphator », « triumphus », « triumphum » (ed. M. ADRIAEN, I. COPPA, S. Ambrosii episcopi Mediolanensis Opera, XII , Milano 1977, pp. 98, 470; versione it. COPPA, ivi 1978, pp. 99, 471). 22 Cf. BIRAGHI, Inni, cit., p. 141; DE Rossr, Inscriptiones, cit., II, 1, p. 162. Tra le molte f!ccezioni che ha la parola « munus » c'è anche quella di « reliquiae », come si rileva ad es. da s. Ambrogio (Exhortatio virginitatis: PL. 16, col. 354) e da s. Cromazio di Aquileia (« Sermo XXVI, in dedicatione ecclesiae Concordiensis »: ed. ]. LEMARIÉ, in Sources chrétiennes, 164, Paris 1971, p. 92; R. ÉTArx-J. LEMARIÉ, Chromatii Aquileiensis Opera, in Corpus Christianorum, s. lat. IX A, Turnholti 1974, pp. 119-122). Tuttavia, se non erro, nel suo epigramma s. Ambrogio gli dà il valore di dono in quanto le reliquie rappresentative di Pietro e Paolo, adoperate in occasione della dedicazione della basilica nel 386, le aveva ricevute in dono da Roma. Sulla consuetudine romana di non distribuire parti del corpo di un martire, d. F. GRossr-GoNDI, Principi e problemi di critica agiografica. Atti e spoglie dei Martiri, Roma 1919, pp. 112-122; H. DELEHAYE, Les origines du culte des Martyrs, 2° ed. Bruxelles 1933, pp. 67-68, 89 (legge di Teodosio del 386). Sulle molteplici accezioni del nome munus nel latino classico e cristiano, cf. Thesaurus linguae latinae, VIII, Lipsiae 1936-1966, coli. 1662-1667; DucANGE, Glos– sarium mediae et infimae latinitatis, n. ed. a cura di L. FAVRE, voi. V, Niort 1885, p. 550.

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